54.206 oproepen in 2014

In deze mededeling willen we u de meest opvallende cijfers en vaststellingen uit het jaarverslag van het Antigifcentrum bezorgen. Voor meer details moeten we u verwijzen naar het jaarverslag zelf, dat u kan inkijken via deze link.

 

  • In 2014 kreeg het Antigifcentrum 54.206 oproepen. Dit is een stijging met 1,15 % ten opzichte van 2013. In deze tijden van internet, dr. Google en sociale media blijft de telefoon onbetwistbaar het middel om snel, professioneel en adequaat mensen te helpen die zich in een urgente situatie bevinden. Het Antigifcentrum is en blijft onmisbaar als eerstelijns hulpverlener.
  • Van de oproepen zijn er 45.202 (83,4 %) die slaan op een blootstelling aan een product, ongeacht de ernst ervan. De andere oproepen zijn vragen om informatie.

  • De “slachtoffers” zijn in 47 % van de oproepen volwassenen, 46 % kinderen en 7 % dieren. Bij de kinderen leidt het verkenningsgedrag van jonge kinderen vooral tot slachtoffers bij de 1 tot 4-jarigen (13.295 oproepen of 31 % van het totaal).

  • De helft van de oproepen heeft te maken met blootstelling aan geneesmiddelen, gevolgd door huishoudproducten (24,4 %), cosmetica (5,2 %) en planten/paddenstoelen (4,4 %).

  • Het commerciële succes van geconcentreerde vloeibare wasmiddelen in capsulevorm die oplosbaar zijn in water vertaalt zich sinds enkele jaren in een opvallende stijging van het aantal ongevallen met deze producten. In 2014 waren er 281 oproepen voor dergelijke ongevallen. Daarvan waren er 222 voor kinderen tussen 1 en 4 jaar. In deze leeftijdscategorie telde het Antigifcentrum in 2012 nog 94 oproepen en in 2013 145 oproepen. Ondertussen is de regelgeving rond deze producten op Europees vlak aangepast. De verpakking moet ondoorschijnend of donker zijn, de hersluitbare doos moet moeilijk te openen zijn door jonge kinderen en de oplosbare verpakking moet bitter smaken, weerstand bieden aan een bepaalde druk en zijn vloeibare inhoud minimum 30 seconden behouden, wanneer die in water van 20 ° C wordt gelegd. Het zal enige tijd in beslag nemen om de impact van deze maatregel te kunnen evalueren en vooraleer de vorige versies van het product van de markt zijn verdwenen.

  • Ongevallen met bijtende producten baren vooral zorgen omdat ze ernstige brandwonden veroorzaken. Ontstoppers op basis van bijtend soda of zwavelzuur veroorzaken ernstige letsels bij verkeerd gebruik. Deze producten worden vaak gehanteerd zonder handschoenen of veiligheidsbril. Ze beginnen erg te spatten wanneer men eerst een sterk zuur en dan een sterke base in de leiding giet, of door reacties met het water in de leidingen. De informatie over het gevaar van corrosieve producten voor de niet-professionele gebruiker lijkt ons onvoldoende, zelfs wanneer de wettelijke bepalingen omtrent de etikettering nageleefd worden. Een aantrekkelijk etiket dat de nadruk legt op de doeltreffendheid van het product en zijn schadeloosheid voor het milieu, leidt de aandacht af van het gevarenpictogram en de waarschuwings- en risicozinnen op de achterzijde van de verpakking. De verkoop van ontstoppers, alkalische reinigingsproducten en geconcentreerde ontkalkers in de afdeling onderhoudsproducten van grootwarenhuizen banaliseert het gebruik ervan nog verder.
    Een studie omtrent de oproepen die het Antigifcentrum ontving gedurende de eerste zes maanden van 2014 beschreef 281 ongelukken in een thuisomgeving waar basen of zuren bij betrokken waren, (113 te wijten aan zuren en 156 aan basen). In 12 gevallen was de aard van het corrosieve product niet gekend. Bij de slachtoffers gaat het om 71 % over volwassenen.